sobota, 20. julij 2019

UMRETI NI ENAKO UMIRATI

Edina gotova stvar v življenju je smrt. Vsi se rodimo in vsi umremo. O smrti težko razmišljam, ker se je bojim. In verjamem, da je tako z večino ljudi. V preteklem letu sta ta svet zapustila kar dva moja sorodnika, s katerima sem si bila zelo blizu. Šele ob bližnjem srečevanju s smrtjo se človek zave, kako minljiv je in kako vsakdanja je smrt.
Kljub temu da je smrt vsakdanjik tega sveta, je tema smrti in umiranja med ljudmi še vedno tabu – nezaželjena tema, o kateri se ne govori. In še več – se ne sprašuje. Pa bi se moralo …
Čeprav je smrt gotova, pa (skoraj) nihče ne ve, kdaj ga bo le-ta pričakala in na kakšen način odpeljala. In povem vam, obstaja lepa smrt in obstaja grda smrt. Dokler nisem od blizu videla, kako se moja teta v mukah in trpljenju bori s svojo boleznijo, o tem, kakšna smrt nas lahko dočaka, sploh nisem razmišljala. Smrt je bila zame pač smrt. Če je moj dedek umrl dokaj hitro in brez večjih bolečin, je bilo prav nasprotno z mojo teto. Oba sta umrla zaradi raka. Dedek zelo hitro po diagnozi; zaradi zapletov po operaciji. Čeprav mi je še sedaj hudo, da je kar odšel, me vsaj tolaži dejstvo, da je odšel brez trpljenja in dolgega umiranja, kateremu najverjetneje zaradi svoje diagnoze ne bi mogel uiti.
Zato moramo ločevati med obema glagoloma – umreti in umirati. Prvi je dovršni in označuje hitro smrt, drugi nedovršni. Najboljša smrt je tista, ki te vzame hipoma … brez muk, brez trpljenja in je lažja za tistega, ki umre in vsekakor težja za bližnje zaradi njene nepričakovanosti. Počasna smrt skozi umiranje pa je težka za vse – za umirajočega, ki se za življenje niti ne bori več, saj tega upanja nima, ter za bližnje, ki zaradi svoje nemoči trpijo ob gledanju trpečega. Umiranje je grozovito, saj počasi srka življenje in dostojanstvo iz človekovega telesa. Smrti me pravzaprav ni več strah. Strah me je le še trpečega umiranja.
Moja teta je umrla v Hospicu. To ne pomeni, da ni imela nikogar, ki bi skrbel zanjo ali da je umrla sama. Nikakor ne. Hospic je bil njena želja in do zadnjega trenutka je imela ob sebi vse bližnje, ki so ji z besedami in pomočjo lajšali zadnje dni življenje, hkrati pa vso potrebno zdravstveno in psihološko oskrbo, ki ji je doma ne bi mogli nuditi. Zato ne razumem, kako je v naši brezupni državi sploh mogoče, da je Hiša hospic tik pred tem, da zapre svoja vrata.
Na RTV-jevem portalu je bilo v zadnjih mesecih napisanih nekaj (premalo odmevnih)člankov o Hiši hospic. Pa kljub temu veliko ljudi ne razume koncepta te hiše. V komentarjih pod članki sem namreč zasledila nerazumevanje nekaterih bralcev, ki to hišo označujejo za nekakšen luksuzen dom za ostarele, ki si ga lahko privoščijo le premožnejši Ljubljančani. Hiša hospic ni namenjena slabotnim starcem, namenjena je umirajočim ljudem. Pravzaprav pa se sploh ne čudim takemu razumevanju, saj celo Skupnost socialnih zavodov Slovenije s svojimi izjavami enači namembnost te hiše s slovenskimi domovi za ostarele. Pravijo, “da ima Hiša hospic le 12 mest za zagotavljanje paliativne oskrbe, medtem ko imajo slovenski domovi več kot 19.000 mest ter da zato Hospic ni edina možnost za zagotovitev dostojnega umiranja”.
Jaz se s tem vsekakor ne strinjam. Moja prababica je stara 97 let in živi v domu za starejše občane. Obiskujemo jo skoraj vsak dan. In mislite, da je zadovoljna? Ni. Prvič, ker ni doma; drugič, ker se ji tam nihče ne posveča tako, kot se ji posvečamo mi; in tretjič, ker dom enači z uboštvom in s smrtjo. Slednjemu njenemu prepričanju se ne gre čuditi, če preberemo zgornjo izjavo Skupnosti SZS. Vendar pa moja prababica ne umira. Samo stara je in potrebuje dodatno nego, ki ji je mi ne moremo zagotoviti. Zato je dom zanjo vsekakor rešitev, pa čeprav ne idealna. Ni pa rešitev za umirajočega, ki želi zadnje dni življenja preživeti v čim bolj kakovostni oskrbi (fizični in mentalni). Si vi želite iti na stara leta v dom? Skorajda ga ni bitja, ki bi si zares želel v slovenski dom. Hm, le zakaj je temu tako? Morda je res, da slovenski domovi niso več srednjeveške hiralnice, so pa še vedno daleč od tistega, kar bi si tudi sama kot bodoči potencialni oskrbovanec želela, da bi bili.
Zato so hiše, kot je Hospic, v naši družbi nujno potrebne. Bolezni, kot so rak, vse bolj ogrožajo našo družbo in družba/država bi morala imeti to odgovornost, da trpečim umirajočim zagotovi institucije, v katerih lahko umirajo vsaj z malo dostojnosti, s pravilno zdravstveno oskrbo/nego in v prijetnem okolju.
Šele tetina smrt mi je odprla oči in pokazala, kako dragocena je Hiša hospic. Ko bi se le naša država (s politiki) zbudila in ukrenila kaj konkretnega, da bi Hiša preživela. Če že pride do tega, da nam je usojena počasna in boleča smrt, bi moral vsak posameznik imeti možnost najboljše nege, ki bi mu lajšala muke zadnjih dni.
Namen tega razmišljanja je razbijanje tabujev o smrti in umiranju ter hkrati glasen opomin, da v naši državi primanjkuje institucij, kot je Hiša hospic in da bi bil zločin zapreti edino tako hišo v Sloveniji!
P.S. Na spletni strani društva piše, da ostaja usoda Hiše hospica negotova še do 15. januarja.

Objavljeno 4. 1. 2013

Ni komentarjev:

Objavite komentar